U Apatinu od petka izložba pod nazivom “Transcendencija”

Transcendencija , na novolatinskom (transcendentia) , je termin koji predstavlja prekoračivanje granica nekog područja. Međutim, kada se ovaj termin koristi u filozofiji, on podrazumeva prelaženje granice empirijskog iskustva, nešto onostrano i nadosećajno. Predstavlja prelaženje iz osećajnog u nadosećajno i apsolutno, i ono što leži izvan granica svesti. 

U religiji, transcendencija se odnosi na aspekt Božje prirode i snage koja je potpuno nezavisna od materijalnog svemira, i izvan je svih fizičkih zakona. Tom osobinom se suprotstavlja imanenciji, gde se kaže da je Bog u potpunosti prisutan u fizičkom svetu i tako stvorenjima dostupan na razne načine. U religioznom iskustvu transcendencija je stanje bića koje je prevladalo ograničenja fizičkog postojanja i prema nekim definicijama postalo nezavisno od njega. To se tipično ogleda u molitvi, seansi, psihodeličnim i paranormalnim “vizijama”.

Ideja je nastala sagledavanjem i poimanjem sveta u kome živimo i energijama koje osećamo. Estetika naših radova utemeljena je na likovnoj energiji koja se u punom intenzitetu prenosi na radove. U prostornim odnosima vodi se dijalog između slikanih poteza. Vodi se računa o građenju slikanih površina, o intenzitetu boja, kolorističkim interakcijama i kompozicionom kvalitetu slike. Zamisao je bila da posmatrač gledajući u delo putuje ka neodređenosti, gde će svaki pojedinac osetiti bestelesnost, izaći iz svoje ljušture i prepustiti se intuitivnom. Slike su dovedene u stanje prostornog preobražaja, uskovitlanih sila koje izazivaju izvesnu nelagodnost pred neizvesnošću šta će se dogoditi u sledećem trenutku. Oživljavanjem nekog sećanja dolazimo do stvaranja imaginarnog kosmosa. Vibracije boja stimulišu emocije i preispituju temelje čulnog doživljaja sveta. 

Po svojoj prirodi boje su naše iluzije, kretanje svetlosti na određenim talasnim dužinama, i prema tome stimulišu percepcije koje ne moraju imati isti odjek kod svakog od nas. Svest o limitima naše percepcije, čulna spoznaja sveta, oslanja se na kontraste koje srećemo svuda u prirodi, uključujući doživljaj prostora i vremena. Na radovima se može osetiti forma i po koji figurativni element. Tako lagani , pokretljivi, grupisani potezi postaju deo celine, jedinstva, apsoluta. Potez postaje autonoman, slobodan i energičan kompozicioni element. Ovi elementi se sažimaju i raščlanjuju i zajedno čine sklad i harmoniju bez obzira na njihovo treperenje i haotične predstave. Težnja ka širenju postaje očigledna, i samo naglašava naš pokušaj da se izgubi granica između slike i realnosti. Ova nova vizija realnosti je neka vrsta predskazanja, digitalizovane budućnosti, izopačenosti, udaljavanje od izvornog, kao i reakcija na nagle promene savremenog sveta.

Tamara Jokić

Rođena je 20.9.1994. u Beogradu-Srbija. Završila je Školu za Dizajn u Beogradu 2013-14. Iste godine je dobitnica nagrade najboljeg maturskog rada u tekstilu. Diplomirala je dizajn na Fakultetu Primenjenih umetnosti u Beogradu 2018. godine. 2020. upisuje master na istom fakultetu, na modulu primenjeno slikarstvo i završava ga u septembru 2021. godine pod nazivom „Koherentnost savremene tapiserije u sferi monumentalnog slikarstva“. 

Izlaže na mnoštvo grupnih izložbi, među kojima su poslednje bile: 

-2021. “Jesenja izložba”-ULUS (Paviljon Cvijeta Zuzorić); Beograd

-2021. “Trijenale crteža I male grafike”-Kuća Legata; Beograd

-2021. „Pogled u neočekivano“-Izložba slikarske sekcije ULUS-a 2021; Beograd

-2021. Internacionalna izložba u Atini- „Art Number 23“(avgust.2021.);

Samostalno izlaganje:

-2018. „Osvrt“- Ostavinska galerija; Beograd

-2022. „Prolaz“ N.O. Concept galerija; Beograd

Bavi se problematikom savremenog tekstila i monumentalnog slikarstva. Slike daju novi  izgled tradicionalnoj slikarskoj tehnici.  Možemo napraviti paralelu ovih radova i videti da je   povezanost očigledna.  Pored toga, pomoću digitalnih radova dolazi do konačne skice za sliku, po kojoj će se kasnije raditi instalacija. Na ovaj način ujedinjava tradicionalno i moderno.

Teodora Pavković 

Teodora Pavković rođena je 1999.godine u Beogradu , gde je završila osnovnu i srednju školu . 2016. godine položila je diferencijalni ispit i time stekla uslov da upiše godinu dana ranije fakultet , odnosno posle treće godine srednje škole . 2020. godine je završila osnovne studije na odseku primenjeno slikarstvo, a 2022. i na istom završila master. 

Grupne izložbe :

-2020. ,,Plod susreta “, Ustanova kulture ,,Stari grad“, Beograd. 

-2020. ,,Izložba radova studenata Fakulteta primenjenih umetnosti ,Univerziteta umetnosti u Beogradu “, centar za kulturu,,Vuk Karadžić”, muzej ,,Jadra” ,Loznica. 

-2019. ,,Bazar reciklaže ” ,galerija ,,,X Vitamin”, Beograd . 

-2019. ,,Vitraž” , 13.Festival crteža i muzike ,galerija ,,SRETEN STOJANOVIĆ ” ,Prijedor . 

Samostalne izložbe:

-2022. „Prolaz“ N.O. Concept galerija; Beograd

Nagrade: 

-2019. Dobitnica nagrade ,,Krsta Andrejević” , za najbolje izveden rad iz oblasti primenjeno slikarstvo, Fakulteta primenjenih umetnosti . 

-2018. Dobitnica nagrade za studiju iz predmeta slikanje, za izuzetne rezultate u radu na studiji na predmetima Slikanje A,B.V.G, uže umetničke oblasti Crtanje I slikanje , Fakulteta primenjenih umetnosti.

Izvor i foto: Kulturni centar Apatin