Srbija ulazi u evropsku mapu brzih pruga

Danas je obavljena prva (promotivna) vožnja brzim vozom od Beograda do Novog Sada.

Ono što je obećano je i ispunjeno. Od momenta planiranja, izrade potrebnih dokumenata, potpisivanja tripartitnog ugovora između NR Kine, Republike Mađarske i Republike Srbije, izgradnje kompletne infrastrukture, izgradnje novih železničkih stanica i pristupnih saobraćajnica završen je deo železničke pruge od Beograda do Petrovaradina, dok će celokupna dužina od 350km biti gotova 2025. godine.

Država Srbija i Vlada Republike Srbije deset godina unazad predlažu, razvijaju i realizuju napredne projekte koji Srbiju uvode u porodicu tehnički najrazvijenijih država. Jedan od takvih projekata je i brza pruga do Budimpešte.

U Evropi, na mapi brzih pruga, vidi se da samo zapadne zemlje EU imaju izgrađenu i razvijenu mrežu brzih pruga. Završetkom brze pruge koja će spajati Srbiju i Mađarsku, Srbija će se naći na mapi brzih pruga Evrope, a svi građani naše države imaće mogućnost da u visoko konfornim vozovima, za kratko vreme obilaze evropske prstonice. Takođe, građani EU će moći da posećuju gradove Srbije i da uživaju u nadaleko čuvenom srpskom gostoprimstvu i sve više razvijenijem seoskom turizmu.

Cena karte od Beograda do Novog Sada biće 1000.00 dinara, dok je povratna karta 1600.00 dinara. Cene karata na sličnim relacijama u Evropi su se kreću od 20 evra u jednom pravcu. Cene variraju od starosti i statusa putnika, to jest, da li ste student, zaposleni ili penzioner, da li kupujete kartu dan za dan ili mesec dana unapred, i naravno da li ste u prvoj, drugoj ili trećoj klasi voza.
Završetkom ove brze pruge na relaciji Beograd – Budimpešta, može se očekivati da će se uvesti i propusnice za razne kategorije, kao što postoje u Evropi.
Vozovi koje je Srbija kupila su najsavremeniji i izgrađeni su u Švajcarskoj u Štadlerovoj fabrici.

Izvor: gradskeinfo.rs

Foto: Zoran Milivojević

U skladu sa ugovorom, prvi voz je dopremljen 31. oktobar 2021. godine, a drugi i trećeg 31. decembra 2021. To su četvorodelne elektromotorne garniture, ukupnog kapaciteta 316 sedišta, uključujući i mesta za smeštaj osoba sa smanjenom pokretljivošću. Ovi vozovi predstavljaju pravo malo čudo tehnike i bezbednosti, poseduju moderan dizajn, izuzetan komfor, sedišta za prvi i drugi razred, poseban prostor za osobe sa posebnim potrebama i apsolutna prilagođenost osobama sa smanjenom pokretljivošću. Svaki vagon ima internet, kao i mašinu za tople napitke za putnike.

Svaka jedinica saobraćaće maksimalnom brzinom od 200 km/h za napon 25 kV 50 Hz i sa minimalnom snagom od 4000 kV i maksimalnom od 6 000 kV. Dužina vozaje 100 m ± 5 m, osovinskog rasporeda Bo’Bo’ + 2’2′ + 2’2’+ Bo’Bo’ i maksimalnog osovinskog opterećenja od 22,5 t. Kapacitet je postavljen na 300 mesta (prva + druga klasa) sa odstupanjem od ± 5 mesta i najmanje dva mesta za invalidska kolica. Moraju postojati najmanje tri toaleta, od kojih je jedan u skladu sa standardima za osobe sa posebnim potrebama.